2018-11-12
Daugelis žmonių bent kartą yra girdėję tokį žodį „reeksportas“. Ypatingai kalbant apie automobilius. Ką jis reiškia?
Naujas automobilis yra parduodamas Lietuvoje, įregistruojamas, tačiau netrukus būna išregistruojamas ir iškeliauja iš šalies. Ne vieno automobilių gamintojo atstovas užsiima tokia praktika, o neabejotinas ilgametis lyderis – „Fiat“. Didžioji dalis Lietuvoje „parduodamų“ „Fiat“ modelių yra reeksportuojami, tad nors šis gamintojas yra akivaizdus naujų automobilių pardavimų lyderis, gatvėse jų nematyti. „Fiat“ užima maždaug penktadalį Lietuvos rinkos – galima sakyti, maždaug tokia dalis naujų automobilių yra reeksportuojami ir iškeliauja iš šalies.
Reeksportas iškreipia naujų automobilių pardavimų statistiką. Remiantis sausais skaičiais, Lietuva jau aplenkė Estiją ir gerokai lenkia Latviją, tačiau realybė yra kiek kita – nuo estų atsiliekame, prieš kaimynus latvius pirmaujame tik nežymiai.
Vis tik reeksportas tiems patiems naujų automobilių pirkėjams yra naudingas. Kiekvienas automobilių importuotojas nuo tam tikro parduotų modelių kiekio gauna nuolaidą. Kuo daugiau parduodi – tuo geresnę nuolaidą iš gamintojo gali gauti. Ir tuo pigiau gali tuos pačius automobilius parduoti galutiniam pirkėjui.
Todėl dirbtinai pakeldami naujų automobilių registracijų skaičių, importuotojai iš gamintojo tuos pačius automobilius gauna geresne kaina. Kadangi Baltijos šalims ir kitoms nedidelėms rinkoms gamintojai ir taip linkę nuolaidžiauti, galutinė automobilio kaina dažnu atveju tampa mažesne nei Vakarų Europoje. O iš to išlošia vartotojas bei importuotojas. Gamintojas naudos čia negauna – greičiau priešingai, būtent todėl kai kurie griežtai prižiūri visas rinkas ir už reeksportą griežtai baudžia. Tačiau italai į reeksportą, bent jau kol kas, žiūri pro pirštus ir „Alfa Romeo“, „Fiat“ ar „Maserati“ automobilius lietuviai vis dar gali įsigyti už kur kas mažesnę kainą nei Europos vidurkis.