2018-04-16
CVT, „Multidrive“, DSG, PDK, „Multitronic“ ir daugybė kitų pavadinimų lydi automobilius, kurie turi 2 pedalus vietoje 3. Iš esmės visos jos yra automatinės ir jų veikimo esmė ta pati: vairuotojui nereikia spaudyti sankabos, o abi rankas galima laikyti ant vairo, nes nereikia pačiam perjunginėti pavarų. Tačiau tos dėžės funkciją atlieka skirtingais būdais ir čia trumpai parašysime esminius jų skirtumus.
Kas yra mechaninė pavarų dėžė, aišku visiems: trys pedalai ir ties dešine ranka iškilusi lazda su H raide bei pažymėtais skaičiais. Kas yra automatinė, taip pat suprantama – vietoje H raidės ant lazdos tėra D, R, P bei N raidės (kartais jų būna ir daugiau), o vietoje trijų pedalų – tik du. Tačiau egzistuoja ir toks hibridas kaip pusiau automatinė pavarų dėžė, vadinama robotizuota.
Jos veikimo principas yra kaip mechaninės, tačiau vairuotojas turi visus automatinės privalumus: jam nereikia pačiam perjunginėti pavarų. Robotizuotas pavarų dėžes šiuo metu į automobilius, kaip pigesnes „tikrų“ automatinių alternatyvas, montuoja „Citroen“, „Toyota“ bei kiti gamintojai. Kažkada tokias turėjo net ir „Ferrari“ – tiesa, dėl kitokių priežasčių. Gamintojas tiesiog neturėjo efektyvios automatinės pavarų dėžės.
Automatines galima skirstyti į du tipus: tai bepakopės ir turinčios pavaras. Greitėjant automobiliu, turinčiu tradicinę automatinę pavarų dėžę, jaučiami nežymūs dunksėjimai ir apsisukimų pasikeitimai – taip vyksta pavarų perjungimai. Pačios pirmosios automatinės dėžės turėjo vos 3 pavaras, o kai kuriuos šiuolaikinės turi net 9. 7 ar 8 pavaros jau nieko nebestebina, o 6 sutikti galima net ir prieš 20 metų pagamintuose automobiliuose.
Tokios pavarų dėžės turi 1 arba 2 sankabas bei daugybę kitų niuansų, tačiau vairuotojo juntamas jų veikimo principas yra tas pats.
Bepakopes dėžes pamėgo „Lexus“, „Nissan“, „Toyota“, kartais naudoja kiti gamintojai. Didžiausias jų privalumas – nejuntamas pavarų perjungimas palengva bėgėjantis, tačiau staigiau spustelėjus akceleratorių, ilga reakcija gali nemaloniai nustebinti. Todėl į sportiškus automobilius bepakopės pavarų dėžės nėra montuojamos.