Naujieji „Renault Trafic“ bei „Master“ – su dar efektyvesniais varikliais

Europos lengvųjų komercinių automobilių rinkos lyderis žengė dar vieną žingsnį, kad taptų pasauliniu lyderiu – būtent tokį tikslą „Renault“ kartu su aljanso partneriais užsibrėžė iki 2022 m. Šis žingsnis – naujieji „Trafic“ bei „Master“ modeliai, pamažu tampantys moderniais bei ekonomiškais biurais ant ratų.

„Lietuvoje „Trafic“ bei „Master“ modeliai jau daugelį metų yra vieni populiariausių dėl universalumo, pritaikomumo įvairioms paskirtims bei puikaus kainos ir kokybės santykio. Naujieji modeliai tapo dar ekonomiškesni ir technologiškai pažangesni, o jų interjero erdvė lengvai transformuojama į mobilų biurą, kuriame patogu dirbti kompiuteriu ar atlikti kitus darbus“, – teigia oficialaus „Renault PRO+“ atstovo Lietuvoje „Sostena“ komercinio transporto projektų vadovas Vilniaus regione Dainius Lepeška.

Visi „Master“ – su atnaujintais varikliais

Nuo pat debiuto 1980 m. „Master“ užėmė stiprias pozicijas savo segmente – iki 2018 m. jų parduota 2,4 mln., o nuo 2014 m. kasmet būdavo fiksuojamas naujas pardavimo rekordas. 2018 m. daugiau nei 118 tūkst. naujų „Master“ iškeliavo pas klientus ir nėra abejonės, jog 2019 m. šis skaičius dar išaugs.

Bene geriausiai žinoma „Master“ savybė yra universalumas ir pritaikomumas įvairiausiems poreikiams. Klientai gali pasirinkti jį su 2, 3 arba 7 sėdimomis vietomis, furgoną, važiuoklę arba platformą bei daugybę specialiai pritaikytų modifikacijų: bortinių platformų su tentu, šaldymo ar specialiosioms tarnyboms pritaikyta įranga, tolimiems pervežimams skirtą transportą su miegamosiomis vietomis ir autonominiu šildytuvu. Užsakius „Master“, iš viso galima sukomplektuoti 350 skirtingų versijų iš trijų kėbulo aukščių, keturių ilgių bei nuo 8 iki 22 kubinių metrų naudingo krovinio tūrio.

Naujojo komercinio automobilio eksterjere bei interjere matyti akivaizdžių pokyčių: pakeistos radiatoriaus grotelės, sumontuoti C formos LED dienos šviesos žibintai su automatiškai įsijungiančiais artimųjų šviesų žibintais, sustiprinti buferiai bei sparnai, o interjere yra chromo elementų, konsolėje sumontuotos patogesnės daiktadėžės, puodelių laikikliai, ištraukiamas staliukas, prietaisų skydelyje – 3,5 colio įstrižainės skaitmeninis TFT ekranas, patogesnės ir klientų jau įvertintos sėdynės. Bendra daiktadėžių talpa salone – net 105 litrai, tai vienas geriausių segmento rezultatų.

Visi į „Renault Master“ montuojami dyzeliniai dCi varikliai yra 2,3 l darbinio tūrio, turi dviejų turbokompresorių „Bi-Turbo“ technologiją ir selektyvinės katalizinės redukcijos (SCR) filtrus, tad atitinka „Euro 6d“ taršos standartus. Pats galingiausias variklis pasiekia 180 AG pajėgumą ir 400 Nm sukimo momentą, o vidutines degalų sąnaudas, palyginti su ankstesniu modeliu, prancūzų inžinieriams pavyko sumažinti 1 l/100 km. Pagal versiją „Master“ komplektuojami su šešių pavarų mechanine arba šešių laipsnių automatine transmisija.

Komercinis automobilis yra komplektuojamas su moderniausiomis saugumo sistemomis, o kai kurios iš jų montuojamos jau standartinėje įrangoje – tai šoninio vėjo asistentas, automatiškai įsijungiančios šviesos bei pagal lietaus intensyvumą valymo greitį nustatantys valytuvai. Automobilyje gali būti sumontuoti atstumo jutikliai ir galinio vaizdo kamera, nematomos zonos, eismo juostos kirtimo įspėjimo bei autonominio avarinio stabdymo sistemos, specialus platų matymo kampą suteikiantis „Wide View“ šoninis veidrodėlis.

„Trafic“ išlieka universalumo pavyzdžiu

Vidutinio dydžio mikroautobusas „Trafic“ buvo pristatytas taip pat 1980 m. ir iki šių dienų išlieka vienas iš trijų populiariausių tokio dydžio modelių Europoje. Vien 2018 m. jų parduota apie 100 tūkst., o per beveik 40 gyvavimo metų – daugiau nei 2 milijonai.

„Trafic“ išvaizda buvo atnaujinta į priekinius žibintus įmontuojant C formos LED dienos šviesas – tai sustiprino mikroautobuso vizualinį identitetą, jis tapo dar labiau išskirtinis savo segmente ir panašesnis į naujuosius „Renault“ lengvuosius automobilius. Taip pat „Trafic“ standartinėje įrangoje yra ir itin ryškūs „Full LED“ žibintai – artimosios ir tolimosios LED šviesos.

Universalumas ir pritaikomumas įvairioms užduotims išlieka vizitine šio modelio kortele. Jo krovinių skyriaus talpa gali būti nuo 3,2 iki 8,6 kubinių metrų, o keleivinė versija talpina iki 9 žmonių (joje dar lieka vietos 1,8 kub. m bagažui). Iš viso galima sukonfigūruoti net 275 skirtingas „Trafic“ modifikacijas.

Naujajame „Renault“ mikroautobuse montuojami 2 litrų darbinio tūrio dyzeliniai dCi varikliai. Jie turi kintamos geometrijos turbokompresorius, modernius SCR filtrus bei atitinka griežčiausius taršos „Euro 6d-temp“ standartus. Iki 170 AG bei 380 Nm pasiekiančių variklių ekonomiškumas, palyginti su ankstesniu „Trafic“, padidėjo, pavyzdžiui, 145 AG pasiekiantis mikroautobusas dyzelino vidutiniškai vartoja 0,6 l/100 km mažiau.

Dviejų galingiausių variklių „Trafic“ gali būti komplektuojamas ir su automatine EDC šešių laipsnių pavarų dėže. Itin tolygų greitėjimą ir sklandų pavarų perjungimą užtikrinantis agregatas yra sukurtas „Getrag“ įmonėje, kuri yra automatinių pavarų dėžių gamybos lyderė visame pasaulyje.

Naujasis „Trafic“ gali ne tik vežti krovinius ar keleivius, bet ir atlikti tikro mobilaus biuro funkciją. Mikroautobusas yra komplektuojamas su viena iš dviejų informacinių sistemų – „R-LINK Evolution“ arba „Media Nav Evolution“ (kartu su „Android Auto™“ ir „Apple CarPlay™“). Jo salone sumontuotų daiktadėžių talpa – net 90 litrų, iš jų pati didžiausia (54 l) yra paslėpta po keleivio sėdyne, kuri gali būti visiškai nulenkiama ir tapti kompiuterio stalu. Dar yra įmontuoti specialūs laikikliai išmaniajam telefonui bei planšetei.

Naujuosius „Renault Master“ bei „Trafic“ mikroautobusus jau galima išbandyti ir užsakyti visuose oficialaus „Renault PRO+“ atstovo Lietuvoje „Sostena“ salonuose. Užsakyti jau galima ir vieną pirmųjų rinkoje elektra varomų komercinių automobilių „Master Z.E.“ su 33 kWh baterija. Juo realiomis sąlygomis be papildomo įkrovimo galima įveikti apie 120 km.

Mikroautobusas su dirbtiniu intelektu: į V klasę jau montuojama MBUX sistema

Maždaug prieš metus buvo pristatytas atnaujintas „Mercedes-Benz“ V klasės modelis. Klientai pastebėjo subtiliai atnaujintą jo išvaizdą, naują spalvų paletę bei galėjo išmėginti dinamiškus ir efektyvius variklius, modernią 9 laipsnių automatinę pavarų dėžę bei didelę vairavimo asistentų gamą. O dabar pamėgtieji V klasės mikroautobusai bus komplektuojami su naujausia dirbtinio intelekto informacine sistema „Mercedes-Benz User Experience“ (MBUX).

„Skaitmenizavimas yra svarbus kiekvieno mūsų produkto – ar tai būtų lengvasis automobilis, ar mikroautobusas, ar kemperis – komponentas. Todėl V klasės modelius jau galima užsakyti su MBUX informacine sistema, tokia pačia kaip lengvųjų automobilių „Mercedes-Benz“. Apdovanojimus visame pasaulyje renkanti sistema pakelia mikroautobuso naudojimo intuityvumą į kitą lygį ir atveria naujas komforto galimybes jo keleiviams“, – teigia oficialaus „Mercedes-Benz“ atstovo Lietuvoje „Silberauto“ komercinio transporto pardavimo vadovas Narimantas Katarskis.

Intuityvus valdymas

Didžiausias MBUX privalumas yra intuityvus jos valdymas – daugelį funkcijų galima nustatyti balsu. Sistema supranta daugelį frazių kaip „Switch the radio on“ (liet. „Įjunk radiją“), „Swich on the seat heating“ (liet. „Įjunk sėdynių šildymą“), kurias ištarus automobilis akimirksniu įvykdo duotas komandas. MBUX taip pat supranta ir netiesiogines komandas, pavyzdžiui, pasakius „I am cold“, automobilio salone bus padidinta oro temperatūra.

Balso sistema ilgainiui mokosi ir atpažįsta keleivių balsus, netgi supranta slengą.

MBUX taip pat gali būti valdoma didelės rezoliucijos 7 arba 10,25 colio įstrižainės lietimui jautriame ekrane arba centrinėje konsolėje įrengtame lietimui jautriame paviršiuje – kaip nešiojamame kompiuteryje. Bet kokio tipo tekstą, pavyzdžiui, adresą navigacinėje programoje, šiame paviršiuje galima rašyti ranka.

Centrinėje konsolėje įrengtame ekrane naudojant „Apple CarPlay“ ar „Android Auto“ taip pat galima atvaizduoti svarbiausias išmaniojo telefono programėles.

Intuityvi sistema ilgainiui mokosi iš vairuotojo bei pasiūlo jam atlikti tam tikrus įprastus veiksmus. Pavyzdžiui, jei važiuodamas namo jis nuolat skambina savo antrajai pusei, ekrane bus rodomas būtent toks pasiūlymas.

Automobiliuose su įmontuota priekine kamera MBUX siūlo išskirtinę navigacinę programą su papildytosios realybės funkcija. Artėjant prie posūkio, V klasės centrinės konsolės ekrane matyti priekinės kameros vaizdas, o kiekvieną posūkį atpažįstanti programa tiksliai nupiešia posūkio kryptį ir nurodo reikiamą kelią. Tai – unikali sistema ne tik komercinio transporto, bet ir visų automobilių rinkoje.

Šios sistemos funkcionalumas buvo įvertintas neseniai pasibaigusiuose „Lietuvos metų automobilio 2020“ rinkimuose. „Mercedes-Benz GLE“ modelyje įrengta MBUX apdovanota „Metų multimedija“ prizu.

Išmanieji namai ant ratų

Dar daugiau atnaujinimų sulaukė namelis ant ratų „Mercedes-Benz Marco Polo“. Visi modeliai standartiškai bus komplektuojami su MBUX, „Mercedes me connect“ bei novatoriška „Mercedes-Benz Advanced Control“ (MBAC) sistemomis. Ši „Marco Polo“ paverčia išmaniu namu ant ratų.

Naudojant MBAC sistemą, išmaniuoju telefonu galima valdyti „Marco Polo“ gyvenamąjį plotą: papildomą šildymą, stoglangį, elektra valdomą pakeliamą stogą, garso sistemą, apšvietimą, patikrinti skysčius, baterijos įkrovą ar šaldytuvo temperatūrą.

Papildomą šildymą galima programuoti tam tikru laiku, taip tausojama energija ir aplinka, o „Marco Polo“ yra paruoštas kelionei bet kuriuo iš anksto nustatytu metu.

Tas pačias sistemas galima valdyti ne tik išmaniuoju telefonu, bet ir automobilio centrinėje konsolėje įrengtu ekranu.

Naujuosius V klasės bei „Marco Polo“ modelius su MBUX sistema galima užsakyti jau dabar visuose oficialaus „Mercedes-Benz“ atstovo „Silberauto“ salonuose.

Į Lietuvą atvyko visureigių komforto etalonas „Mercedes-Benz GLS“

Naujasis S klasės visureigis „Mercedes-Benz GLS“ jau atvyko į Lietuvą. Nepriekaištingu komfortu stebinantis modelis siūlo geriausią šiandien rinkoje prieinamos įrangos, komforto ir erdvės koncepciją. GLS debiutuoja su dviem galingais ir efektyviais dyzeliniais, vienu benzininiu varikliais bei išskirtiniu visiems septyniems automobilio keleiviams pritaikytu komforto paketu.

„GLS visureigis yra geriausia, ką komforto ieškantis klientas šiandien rinkoje gali surasti. „Mercedes-Benz“ šiuo modeliu rodo, jog bekompromisė prabanga bei komfortas galimi ne tik sedanuose, kaip S klasė, bet ir visureigiuose“, – sako oficialaus „Mercedes-Benz“ atstovo Lietuvoje „Silberauto“ lengvųjų automobilių pardavimo vadovas Rolandas Samuolis.

Komfortas – visiems septyniems

Itin erdviame GLS salone standartiškai jau montuojamos trys sėdynių eilės, o paskutiniojoje gali patogiai keliauti žmonės iki 194 cm ūgio. Vietoje ištisinės antros eilės sėdynės galima užsakyti du individualius krėslus – tai dar komfortiškiau keleiviams ir lengviau patekti į trečią sėdynių eilę.

Prabanga ir komfortas yra vizitinė GLS kortelė. Siūloma „Thermotronic“ automatinė penkių zonų klimato kontrolės sistema – aplinkos oro temperatūrą gali nustatyti ir trečios sėdynių eilės keleiviai. Erdvų saloną į kelias klimato erdves padalina įvairiose vietose įrengti papildomi ortakiai, sumontuoti net ir prie trečios eilės keleivių kojų.

Papildomai užsakius „Rear Comfort package Plus“ paketą, antros eilės keleiviams bus sumontuotas prabangus porankis su integruotais puodelių laikikliais, reguliuojami sėdynių atlošai bei 7 colių „Android“ planšetė, kuria galima reguliuoti įvairias „Mercedes-Benz User Experience“ (MBUX) sistemos funkcijas.

Antros eilės keleiviams gali būti skirti ir du papildomi 11,6 colio įstrižainės lietimui jautrūs ekranai, kuriuose galima stebėti mėgstamus filmus, nustatyti norimą muziką, naršyti internete. Prie kiekvieno įrenginio galima prijungti vis kitą telefoną, kompiuterį ar planšetę.

Vairuotojas ir priekyje sėdintis keleivis, pasirinkę „Energizing package Plus“ paketą, gali mėgautis

šildomomis bei ventiliuojamomis sėdynėmis su masažo funkcija, „Air Balance“ sistema su oro jonizatoriumi, o „Energizing Coach“ pateikia individualias rekomendacijas pagal vairuotojo būseną. Susiejus su „Garmin®“ ar „Mercedes-Benz vivoactive®“ išmaniuoju laikrodžiu, „Energizing Coach“ sistema žino vairuotojo streso lygį, nakties miego kokybę ir gali automatiškai parinkti geriausiai jam tuo metu tinkančią programą, kuri vairavimą pavers lengvu poilsiu.

Modernūs asistentai – ir kelyje, ir šalia jo

Naujasis „Mercedes-Benz GLS“ jau standartinėje įrangoje turi aukščiausio lygio orinę pakabą „Airmatic“ su amortizatorių reguliavimo galimybe, o papildomai užsakoma moderniausia rinkoje elektrohidraulinė pakaba „E-Active Body Control“ su 48 voltų sistema. Ant priekinio stiklo sumontuota kamera skenuoja kelio paviršių bei paruošia kiekvieną amortizatorių artėjančiai atkarpai – individualiai reguliuoja suspaudimo stiprumą. Įveikiant posūkį, vidinės pusės amortizatoriai tampa kietesni, taip automobilis išlieka nepasviręs net ir dideliu greičiu įveikiant vingiuotas atkarpas.

GLS yra pajėgus ne tik ant asfalto, bet ir nuvažiavus nuo jo. Pasirinkus „Off-Road Engineering package“, automobilyje atsiranda papildomas ir sunkiai įveikiamose vietose naudingas lėtesnės pavaros režimas. Važiuoti tiksliau leidžia posvyrio, nuolydžio kampo bei kiti duomenys, atvaizduojami centriniame ekrane. Kartu su šiuo paketu GLS modelio dugne sumontuojama papildoma apsauga, leidžianti nesijaudinti dėl galimų pažeidimų važiuojant menkai pažįstamose vietovėse.

Visureigis taip pat gali važiuoti iš dalies autonomiškai – prisitaikyti prie priekyje judančios transporto priemonės greičio, išlaikyti automobilio trajektoriją eismo juostoje, asistuoti persirikiuojant ir autonomiškai stabdyti esant avarinei situacijai.

Naująjį komfortišką „Mercedes-Benz GLS“ jau galima apžiūrėti ir išbandyti visuose oficialaus

„Mercedes-Benz“ atstovo Lietuvoje „Silberauto“ salonuose. Dyzelinius modelius ir benzininį GLS 580 galima užsakyti jau dabar, o vėliau rinkoje bus pristatyta galingiausia „Mercedes-AMG GLS 63“ versija bei išskirtinis prabangos etalonas – „Mercedes-Maybach GLS“.

Automobilių sportas – „Mercedes-Benz“ terpė tyrimams ir eksperimentams

Automobilių gamintojai kiekvienais metais skiria šimtus milijonų eurų sportui. Dažnai šios investicijos skaičiuojamos kaip reklamos išlaidos, tačiau po jomis telpa kur kas daugiau. Automobilių sportas – vienas pagrindinių tyrimų ir plėtros bandymų laukų. Daugybė sporte išbandytų ir pasiteisinusių sprendimų vėliau pritaikomi kasdieniuose automobiliuose ir jų naudą pajunta kiekvienas vairuotojas.

2019 m. „Formulės 1“ etapas Vengrijoje išsiskyrė jubiliejumi – praėjo lygiai dešimt metų nuo pirmojo hibridine formule pasiekto šio sporto laimėjimo. 2009 m. Vengrijos lenktynėse Lewisas Hamiltonas nugalėjo vairuodamas KERS (angl. Kinetic Energy Recovery System) sistemą turinčią „McLaren-Mercedes“ – tai buvo pirmasis žingsnis į greičiausių pasaulio lenktyninių automobilių elektrifikaciją, kartu ir į vieną efektyviausių kada nors pagamintų vidaus degimo variklių.

Dominuoja ne pirmus metus

2009 m. „Formulės 1“ reglamentas suteikė galimybę komandoms į formules sumontuoti hibridinį KERS komponentą, kuris kaupia stabdymo metu susidarančią kinetinę energiją. Ją vėliau galima panaudoti kaip papildomą galios šaltinį.

„Mercedes-Benz“ buvo vienas pirmųjų gamintojų, sukūrusių tokį hibridinį variklį. Pirmaisiais metais jis buvo tiekiamas komandoms partnerėms, o vėliau – į „Formulę 1“ atėjusiai gamyklinei „Mercedes-Benz“ komandai. Tokio sprendimo pasekmės netrukus tapo akivaizdžios: „Mercedes-AMG Petronas Motorsport“ komanda pastaruosius šešis kartus tapo „Formulės 1“ konstruktorių taurės nugalėtoja, o jai atstovaujantys lenktynininkai – F1 čempionais: penkis kartus L. Hamiltonas, vieną – Nico Rosbergas.

Šešios iš eilės pergalės konstruktorių taurėje kartu su šešiais čempionų titulais – pirmasis pasiekimas per 70 metų „Formulės 1“ istoriją. O 2019 m. „Mercedes-AMG“ komanda F1 varžybose visiškai dominavo: jos lenktynininkai pirmavo 696 iš 1262 lenktynių ratų per visą sezoną, t. y. daugiau nei pusę lenktynių laiko priekyje buvo vienas iš šiemet komandai atstovavusių sportininkų – L. Hamiltonas arba Valtteri Bottas.

F1 svarbus efektyvumas

F1 naudota hibridinė sistema evoliucionavo. Dar 2007 m., kai buvo pradėti KERS sistemos bandymai, ji svėrė 107 kg, o efektyvumas tesiekė 39 proc. 2014 m. įsigaliojus naujiems techniniams reikalavimams ir visoms komandoms privalomai pradėjus naudoti hibridines 1,6 l V6 jėgaines, ji tesvėrė 20 kg, o efektyvumas pakilo iki 96 proc.

Jėgainių efektyvumas yra itin svarbus automobilių sporto karaliene vadinamoje „Formulėje 1“. Šiandien techniniai reikalavimai riboja degalų srautą iki 100 kg per valandą – tai privertė komandas daug lėšų investuoti į variklių efektyvumą.

Hibridinių jėgainių tobulinimas turėjo didelės įtakos ir kasdieniams automobiliams. „Mercedes-Benz“ jau gali didžiuotis viena efektyviausių hibridinių sistemų, montuojamų į prabangius visureigius. „Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC“ šimtui kilometrų kelio vidutiniškai vartoja vos 1,1 l dyzelino, o su visiškai įkrauta elektrine baterija gali įveikti daugiau nei 100 kilometrų, nesunaudodamas nė lašo degalų. Pati „Mercedes-Benz“ hibridinių modelių šeima taip pat yra pati didžiausia Premium segmente – joje 2020 metais bus per 20 automobilių.

Elektrinė ateitis

„Mercedes-Benz“ 2019 m. atvertė naują istorijos puslapį. Rudenį buvo pristatyta komanda, besivaržanti elektrinių formulių „ABB FIA Formula E“ čempionate. Taip „Mercedes-Benz“ tapo vieninteliu automobilių gamintoju pasaulyje, kurio komandos varžosi ir „Formulės 1“, ir „Formula E“ čempionatuose.

Dalyvavimas tokiose varžybose yra žingsnis tobulinant ir testuojant elektrinius variklius, baterijų ištvermę, didinant jų talpą, ilgaamžiškumą ir efektyvumą. Visas žinias vėliau galima panaudoti kuriant dar geresnius automobilius.

Elektrinės formulės iki 100 km/val. įsibėgėja per 2,8 sek., pasiekia 280 km/val. didžiausią greitį, turi 52 kWh talpos baterijas. Kartu su vairuotoju ir 385 kg baterija formulė turi sverti mažiausiai 900 kg.

„Mercedes-Benz EQ Formula E Team“ debiutas čempionate pavyko puikiai – komandai atstovaujantis Stoffelis Vandoorne’as abiejose pirmojo savaitgalio lenktynėse Ad Dirijoje (Saudo Arabija) užėmė trečią vietą. Lenktynininkas bendroje vairuotojų įskaitoje po dvejų lenktynių yra antras, o antrasis komandos vairuotojas Nyckas de Vriesas – devintas. Pati „Mercedes-Benz“ komanda debiutantė su 38 taškais iškart tapo čempionato lydere.

Debiutas „Formula E“ yra susijęs su viena didžiausių 2018 m. naujienų – pirmojo visiškai elektrinio visureigio „Mercedes-Benz EQC“ pristatymu. „Mercedes-Benz“ yra pirmasis gamintojas, nubrėžęs aiškią datą, nuo kurios gamins tik elektrinius lengvuosius automobilius – 2040 m. Ir tam intensyviai bei itin sėkmingai ruoštis pradeda jau dabar.

„Renault Clio“ įvertinimas – už aukštesnės klasės komfortą ir technologijas

Naujasis jau penktosios kartos „Renault Clio“ buvo pripažintas „Lietuvos metų automobiliu 2020“. Į savo asmeninį geriausiųjų trejetuką jį įtraukė visi dešimt rinkimų vertinimo komisijos narių, o daugiausia balų skyrė keturi. Kodėl „Clio“ daugeliui jį išbandžiusių palieka tokį gerą įspūdį?

Pagrindinis faktorius, kurį išskiria daugybę transporto priemonių kasmet išbandantys „Lietuvos metų automobilio 2020“ komisijos nariai, yra „Clio“ progresas. Jis ne tik gerokai tobulesnis automobilis nei ankstesnis, bet ir gerokai pažengęs į priekį, palyginti su konkurentais, netgi priklausančiais aukštesnei klasei.

„Naujojo „Renault Clio“ gautas „Lietuvos Metų automobilio 2020“ apdovanojimas – dar vienas šio projekto kokybės įrodymas. Tai geriausiai parduodamas šio segmento automobilis visoje Europoje ir penktoji jo karta tapo dar geresnė. Tai visapusiškai išbaigtas, kokybiškas automobilis su aukštesnės klasės modeliams būdinga komforto bei saugumo įranga. Greitu metu gamą papildys ir hibridinis modelis – neabejojame, jog jis įves naują standartą šioje klasėje. Pirmieji klientai Lietuvoje jau atranda naujojo „Renault Clio“ privalumus ir aš esu įsitikinęs, jog šio segmento automobilių pardavimai augs itin sparčiai“, – teigia „Renault“ Baltijos šalių grupės vadovas Marcinas Kurkiewiczius.

Važiuoja kaip didelis, kainuoja – kaip mažas

„Lietuvos metų automobilio 2020“ vertinimo komisijos narys, „Keturių ratų“ žurnalo autorius Egidijus Babelis naująjį modelį išskyrė būtent dėl novatoriškumo. Jo išorė atrodo kaip ir kitų naujųjų „Renault“ modelių – žibintų forma, radiatoriaus grotelės ir kitos detalės išduoda, kokiai šeimynai priklauso naujasis hečbekas.

„Renault Clio“ tiesiog „nurauna stogą“. Jau ankstesnis modelis ne vienerius metus iš eilės buvo pats populiariausias Europoje. Ne be reikalo. O naujasis atrodo dar brandesnis nei kai kurie aukštesnės klasės automobiliai. Salono apdailos kokybė lenkia netgi kai kuriuos panašaus dydžio Premium segmento automobilius, kokybės pojūtį suteikia dėmesys detalėms, mygtukams, siūlėms. Nauja „Renault“ multimedija – visiška revoliucija, palyginti su senąja, labai greita, patogi, aiški, graži“, – savo įspūdžius pasakojo E. Babelis.

Bene labiausiai žurnalistą sužavėjo „Renault“ inžinierių pasiekimai derinant komfortišką ir sportišką važiavimą – jo pakaba subalansuota tarsi kur kas didesnio automobilio. Jis taip pat turi neįprastai plačią tokio tipo automobiliui variklių gamą: į jį montuojami du dyzeliniai bei trys benzininiai motorai, pasiekiantys nuo 65 iki 130 AG, o pavarų dėžių pasirinkimas – mechaninė, „X-Tronic“ CVT arba moderni 7 laipsnių automatinė EDC.

„Važiuoja jis kaip aukštesnės klasės prabangi mašina – turi tokiems mažyliams nebūdingą švelnumo jausmą. Važiuoklė geba ne tik gerai sugerti kelio nelygumus, bet ir išlaikyti trajektoriją aštriuose vingiuose. Jį smagu vairuoti. Ekonomiškas. Ir protingai įkainotas. Už 20 tūkst. eurų galima susikomplektuoti galingą automobilį su puikia automatine EDC transmisija ir kalnu technologijų. Pažiūrėti gal ir mažas automobilis, tačiau jis viską daro brandžiau nei kai kurie didesni ir brangesni modeliai“, – gerų žodžių „Lietuvos metų automobiliui 2020“ negailėjo žurnalistas.

Aukšto lygio informacinė sistema

Naujajame „Clio“ galima rasti ne vieną naujovę, o daugiausia pagyrų susilaukė „Smart Cockpit“ informacinė sistema. Tai yra didžiulis žingsnis pirmyn – naujasis „Renault“ ekranas, meniu išdėstymas ir jo patogumas gali būti lyginami su geriausiomis informacinėmis sistemomis rinkoje. Tai patvirtina ir dar vienas įvertinimas – „Clio“ informacinė sistema užėmė 2–3 vietas nominacijoje „Metų multimedija“.

„Nuostabu tai, kad mažoje klasėje atsirado aukštos klasės multimedijos įranga, o pats automobilis nesunkiai gali būti lyginamas ir su dvigubai brangesniais bendraklasiais“, – komentavo vienas rinkimų komisijos narių, Vz.lt Transporto rubrikos redaktorius Linas Butkus.

Svarbiausias informacinės sistemos elementas – automobilio centre įmontuotas 7 arba 9,3 colio įstrižainės ekranas su „Android Auto“ bei „Apple CarPlay“ funkcijomis.

Vietoje ankstesnio analoginio prietaisų skydelio įtaisytas skaitmeninis 7 arba papildomai užsakomas 10 colių TFT ekranas. Jis turi daugiau galimybių nei analoginis, tad vairuotojas visiškai laisvas jį konfigūruoti pagal savo poreikius.

Penktos kartos „Clio“ turi daugybę aktyvių saugumo elementų – autonominio avarinio stabdymo sistemą (AEB) su pėsčiųjų ir dviračių atpažinimo funkcija, automobilio išlaikymo eismo juostoje, aktyvią pastovaus greičio palaikymo, kelio ženklų atpažinimo sistemas. Įvairiose vietose sumontuoti 12 atstumo jutiklių leidžia pastatyti automobilį maksimaliai tiksliai, o nenorint to daryti, parkavimo procesą atlikti gali pats „Clio“.

Bendras automobilio saugumas taip pat buvo įvertintas „Euro NCAP“ – „Clio“ gavo maksimalų įvertinimą (5 žvaigždutes).

„Man jis buvo šio konkurso favoritas. „Clio“ užaugo, subrendo, tačiau žavesio neprarado. Vairuotojo rankose šis automobilis yra dar žaismingesnis nei ankstesnis „Clio“. Tai, kaip šis mažas miesto automobilis važiuoja vadinamuoju Molėtų plentu ar kelio vingiais, leidžia jį lyginti net su pagarbos vertais C segmento automobiliais. Taip pat „Clio“ siūlo užtektinai erdvės gale sėdintiems keleiviams, labai talpią bagažinę ir negana to, yra santykinai tylus net ir pasiekus maksimalų Lietuvoje leistiną važiavimo greitį“, – hečbeko savybes teigiamai vertino „Metų automobilio 2020“ rinkimų komisijos narys, Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis.

Į Lietuvą atkeliavęs naujasis „SsangYong Korando“ pasiryžo nustebinti

Į Lietuvą atvyko ilgai lauktas „SsangYong Korando“. Populiaraus kompaktinių krosoverių segmento atstovas pirmą kartą buvo parodytas 2019 m. Ženevos automobilių parodoje, o antroje metų pusėje jau pristatytas įvairiose Europos valstybėse. Itin konkurencingame ir sparčiai augančiame segmente korėjietiškas automobilis išsiskiria 5 metų trukmės garantija ir gausia standartine įranga.

Prioritetas – saugumas

Vos debiutavęs Europoje, „SsangYong Korando“ buvo išsamiai išbandytas didžiausios nepriklausomos automobilių saugumo tyrimų agentūros „Euro NCAP“ ir surinko maksimalų įvertinimą – penkias žvaigždutes. Jis gavo išskirtinai aukštą 88 proc. įvertinimą už automobilyje sėdinčių suaugusiųjų saugumą, 85 proc. – už vaikų.

74 proc. „Korando“ kėbulo konstrukcijos sudaro itin tvirtas ir tankus plienas. Ši aplinkybė, kaip ir nemažai automobilyje įdiegtų saugumo sistemų, turėjo didelės įtakos galutiniam aukštam „Euro NCAP“ įvertinimui. Visureigyje yra 6 oro pagalvės, autonominio stabdymo, vairuotojo nuovargio stebėjimo, aktyvi apsaugos nuo virtimo, ABS su stabdymo jėgos paskirstymo sistemos.

„Korando“ taip pat gali būti komplektuojamas su galinio vaizdo kamera, elektroniniu stovėjimo stabdžiu su „Auto Hold“ funkcija, priekinių diržų įtempikliais, parkavimo asistentais ir daug kitų vairuotojui bei keleiviams malonių detalių.

Aukščiausias klasės komfortas

„Korando“ inžinieriai pagrįstai didžiuojasi gerokai mažesne vibracija ir triukšmu salone. Įvairiose jo vietose (dugne, statramsčiuose) buvo panaudota papildoma izoliacija, leidusi pasiekti aukštų rezultatų. Kardaninį veleną su pavarų dėže ir diferencialu jungia dvigubos amortizuojančios gumos, o galinių ratų transmisijos elementus vieną su kitu – keturi varžtai, tokios smulkmenos geriausiai klasėje slopina triukšmą ir vibracijas.

Pavyzdžiui, varikliui dirbant laisvais apsisukimais, „Korando“ salone triukšmo lygis tėra 44 dB, o vieno pagrindinių konkurentų „Kia Sportage“ – 45,6 dB, o kėbulo vibracijos atitinkamai yra 95 Hz ir 97 Hz.

„Korando“ siūlo daug interjero komforto įrangos – nuo šildomo vairaračio, šildomų, ventiliuojamų ir elektra valdomų priekinių sėdynių iki „Blaze Cockpit“ apdailos su 10,25 colio skaitmeniniu prietaisų skydeliu bei 9 colių lietimui jautriu informacinės sistemos ekranu.

Montuojami ekologiški „Euro 6D-Temp“ varikliai

Naujajame „SsangYong Korando“ montuojami du varikliai – keturių cilindrų 1,6 l dyzelinis bei 1,5 l GDI benzininis.

Visiškai naujas ir griežčiausius ekologijos reikalavimus atitinkantis 1,6 l dyzelinis variklis pasiekia 136 AG pajėgumą bei 324 Nm sukimo momentą. Matuojant naujuoju realaus važiavimo WLTP ciklu, „Korando“ su šiuo varikliu vidutiniškai vartoja 4,8 l/100 km dyzelino.

163 AG benzininis variklis yra itin elastingas ir pasiekia 280 Nm sukimo momentą vos prie 1 500 aps./min. Vidutinės jo degalų sąnaudos – 8,7 l/100 km (WLTP).

Visureigis yra komplektuojamas su 6 laipsnių mechanine arba automatine pavarų dėžėmis. Pastaroji yra sukurta „Aisin“, žinomo japonų pavarų dėžių gamintojo. Ji išsiskiria dideliu patikimumu, o montuojama į „SsangYong“ turi kelis važiavimo režimus: „Normal“ skirtas kasdieninėms kelionėms, „Sport“ kiek padidina automobilio pajėgumą, o „Winter“ pavaras perjungia anksčiau ir startuoti leidžia antra, taip sumažinama ratų prasisukimo tikimybė slidžiuose keliuose.

Tikro visureigio galimybės

Visureigio galimybės patvirtina tvirtą jo išvaizdą: kaip ir kiti „SsangYong“ automobiliai, naujasis „Korando“ pasižymi patikimais varikliais, pavarų dėžėmis, didele tempimo jėga ir pravažumu – visais būtinais atributais aktyvų gyvenimo būdą propaguojantiems miestiečiams.

„SsangYong Korando“ patempia iki 2 tonų svorio priekabą bei gali būti užsakomas su 4 varančių ratų pavara. „Automatic Drive Control“ sistema kontroliuoja kiekvieno rato sukimosi greitį realiu laiku ir užtikrina, kad vienam ratui buksuojant, sukimo momentas nedelsiant būtų perduodamas ten, kur jo labiausiai reikia.

Specialus „Lock-Mode“ režimas padidina sukimo momento perdavimą galinės ašies ratams ir veikia iki 40 km/val. – viršijus šį greitį, važiavimo režimas automatiškai nustatomas į „Auto-Mode“. Greitį vėl sumažinus, „Lock-Mode“ automatiškai įjungiamas, tad vairuotojui papildomai nereikia galvoti apie šios sistemos įjungimą privažiavus sudėtingo kelio atkarpą.

„Korando“ išsiskiria didele ratų baze – arti buferių esantys ratai ne tik didina važiavimo komfortą, bet ir užtikrina didesnį pravažumą. Šio visureigio užvažiavimo ant rampos (18 laipsnių) ir nuvažiavimo (24,5 laipsnio) kampai – pavydėtinas rezultatas daugeliui konkurentų. Tai užtikrina, jog miško keliais važiuoti galima drąsiau ir negalvoti, kad įkalnėje ar duobėje bus užkliudytas buferis.

Naująjį „SsangYong Korando“ jau galima išbandyti Lietuvoje, kompaktinio visureigio kaina prasideda nuo 17 990 Eur.

„Mercedes-Benz GLE“ – du apdovanojimai prestižiniuose rinkimuose

Naujasis „Mercedes-Benz GLE“ toliau renka apdovanojimus įvairiuose rinkimuose. Lapkričio pabaigoje vykusioje „Lietuvos metų automobilio 2020“ apdovanojimų ceremonijoje modernus visureigis gavo dvi prestižines nominacijas: „Metų multimedija“ ir „Verslo klasės automobilis“. Be to, jis buvo išrinktas į bendrą rinkimų finalininkų septintuką bei užėmė pirmą vietą tarp „Premium“ segmento SUV modelių.

„Tobulas šios klasės automobilis, komfortu galintis lygintis nebent su „Bentley Bentayga“. Jame sudėta viskas, kas šiuo metu yra geriausia automobilių pramonėje“, – po „Lietuvos metų automobilio 2020“ apdovanojimų ceremonijos sakė vienas iš dešimties žurnalistų komisijos narių, žurnalo „Top Gear Lietuva“ redaktorius Valdas Valiukevičius.

Pirmą kartą – SUV

„Verslo klasės automobilio“ rinkimai vyksta jau eilę metų, tačiau pirmą kartą šioje kategorijoje nugalėjo SUV klasės modelis – iki šiol nugalėtojais tapdavo tradiciniai vadovų automobiliai sedanai. Tokį pokytį, pasak vertinimo komisijos narių, kuriai asistavo ir verslo temomis rašantys žurnalistai, nulėmė GLE siūlomas aukščiausios klasės komforto paketas.

GLE turi hidropneumatinę pagal 48 voltų įtampos architektūra sukonstruotą aktyvią pakabą „E-Active Body Control“. Tai pirmoji sistema rinkoje, kurios spyruoklių suspaudimo jėga ir amortizatorių kietumas gali būti reguliuojami kiekvienam ratui atskirai. Tai praktiškai panaikina kėbulo svyravimus posūkiuose, bėgėjantis ar stabdant.

Lyginant su ankstesnės kartos modeliu, naujasis GLE pasižymi ilgesne ratų baze – ši padidėjo net 80 mm. To nauda akivaizdi automobilio salone – antrosios sėdynių eilės keleiviai gali kone ištiesti kojas, o papildomai gali būti užsakoma dar ir trečioji sėdynių eilė.

Didelis komfortas, automobilio masė ir gabaritai neturi įtakos jo manevringumui, ekonomiškumui ar valdymo savybėms. „Lietuvos metų automobilio 2020“ rinkimuose kartu su Vilniaus Gedimino technikos universiteto mokslininkais buvo atliekami automobilių stabdymo testai ir GLE buvo vienas iš vos keleto modelių, kurių lėtėjimo pagreitis viršijo 10 m/s2. Tai – itin aukštas rezultatas bet kokiam automobiliui.

Įvertino MBUX modernumą

„Mercedes-Benz GLE“ informacinė sistema buvo įvertinta apdovanojimu „Metų multimedija“. Vertinimo komisiją sužavėjo dideli, raiškūs ir tikslūs 12,3 colio įstrižainės ekranai bei galimybė pasirinkti norimą valdymo būdą įvairioms funkcijoms nustatyti. Jas galima valdyti spaudant virtualius mygtukus pačiame ekrane, specialiu lietimui jautriu paviršiumi, primenančiu naudojamą nešiojamuosiuose kompiuteriuose, arba ant vairo sumontuotais valdikliais. O svarbiausios funkcijos, kaip klimato kontrolės nustatymai, vis dar yra reguliuojami mygtukais – vairuojant tai yra patogiau nei ieškoti pačių funkcijų ekrane.

Kai kurias funkcijas kontroliuoti galima balsu – pasakius „Hey, Mercedes“, automobilis klausosi vairuotojo ar keleivių komandų. Pavyzdžiui, pasakius „I am cold“, salono temperatūra bus padidinta.

„GLE – bene didžiausią įspūdį palikęs automobilis šių metų rinkimuose. Tai – lyg komforto laboratorija ant ratų, kurioje technika užprogramuota pasirūpinti, kad jokios vibracijos ir pašaliniai triukšmai nepasiektų viduje sėdinčių keleivių. Daug verta pramoginė šio automobilio sistema ir patogus jos valdymas – tokį pavyzdį turėtų išnagrinėti kiti pramonės gigantai“, – savo potyrį vairuojant GLE apibūdino rinkimų komisijos narys, Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis.

Naujasis visureigis taip pat siūlo pamiršti sėdynės reguliavimą – nurodžius savo ūgį, sėdynė bei vairas bus automatiškai sureguliuoti ir pritaikyti vairuotojui.

Unikali „Mercedes-Benz User Experience“ (MBUX) sistemos funkcija yra tęstinis mokymasis. Dirbtinis intelektas įsimena vairuotojo pomėgius ir automatiškai pateikia savo pasiūlymus. Pavyzdžiui, jei vairuotojas dažnai perjungia radijo stotį konkrečiu metu norėdamas išklausyti žinias, jis gaus tokį pasiūlymą artėjant žinių programai.

„Mercedes-Benz GLE“ SUV modelį galima išbandyti visuose Lietuvoje esančiuose oficialaus „Mercedes-Benz“ importuotojo „Silberauto“ salonuose. GLE „Coupé“ versija Lietuvos rinkoje bus pristatyta 2020 m. pradžioje.

„Mercedes-Benz Actros“ pripažintas „Metų sunkvežimiu 2020“

Lione vykstančioje tarptautinėje „Solutrans“ komercinio transporto parodoje naujajam „Mercedes-Benz Actros“ buvo įteiktas „Metų sunkvežimio 2020“ („Truck of the Year 2020“) apdovanojimas. Nugalėtoją kasmet renka 24 Europos komercinio transporto leidinius atstovaujantys žurnalistai. 1997 m. debiutavęs pirmosios kartos „Actros“ taip pat gavo analogišką apdovanojimą, o „Mercedes-Benz“ „Truck of the Year“ prizą yra gavęs devynis kartus – tai geriausias rezultatas visame pasaulyje.

24 žmonių „International Truck of the Year“ (ITotY) komisija kasmet renka geriausią sunkvežimį iš tų, kurie debiutavo rinkoje per pastaruosius 12 mėnesių. Jie įvertina technologines inovacijas, komfortą, saugumą, valdymo savybes, degalų ekonomiją, ekologiją ir bendrą naudojimo kainą (angl. Total Cost of Ownership, TCO).

„Mes esame pamaloninti ir didžiuojamės, jog „Truck of the Year“ komisija įvertino mūsų pastaraisiais metais dėtas pastangas. Ačiū jums visos mūsų įmonės ir komandos vardu. Tai dar viena paskata toliau dirbti aukščiausiu lygiu ir diegti naujas sistemas mūsų sunkvežimiuose, ypač kai kalbame apie ateities technologijas – elektrinius variklius, autonominį vairavimą bei viso sektoriaus skaitmenizaciją“, – atsiimdamas apdovanojimą sakė „Mercedes-Benz Trucks“ Plėtros vadovas profesorius Dr. Uwe Baake.

„Mercedes-Benz Actros“ buvo įvertintas už įtaką viso transporto pažangai ir ekologiją, mat jis – pirmasis sunkvežimis, kuris vietoje šoninių veidrodėlių turi vaizdo kameras, efektyvią dalinio autonominio vairavimo sistemą, modernias autonominio stabdymo bei įspėjimo apie nematomose zonose esančias kliūtis sistemas.

Ispanijoje vykusių bandomųjų važiavimų metu žurnalistai ypač teigiamai įvertino „Predictive Powertrain Control“ (PPC) kruizo kontrolę, kuri dabar gali būti naudojama įvairiausiuose keliuose ir tiksliai įvertina, kokią pavarą įjungti bei kokiu greičiu važiuoti konkrečiose situacijose. Ši sistema kartu su oro pasipriešinimą sumažinančiais „MirrorCam“ šoniniais veidrodėliais leidžia sumažinti sunkvežimio degalų sąnaudas bei padidina jo naudojimo efektyvumą.

Teigiamą įspūdį komisijos nariams paliko ir visiškai skaitmenizuotas prietaisų skydelis „Multimedia Cockpit“, pakeitęs ankstesnįjį analoginį skydelį. Jo galimybės kur kas didesnės ir vairuotojas gali susikonfigūruoti darbo aplinką pagal savo norus.

„Mercedes-Benz“ pademonstravo sunkvežimį, kuris nurodo kryptį visiems ateityje pasirodysiantiems autonominio vairavimo funkciją turintiems automobiliams“, – prestižinį prizą apibendrino ITotY komisijos pirmininkas Gianenrico Griffini.

Didelė visureigio kaina dar nereiškia, kad jis varomas keturiais ratais

Jau daugelį metų pastebima, kad populiarėja didesnio pravažumo automobiliai, kurie yra sparčiausiai augantis segmentas. Vis dėlto daugelis šiuolaikinių „visureigių“ tėra varomi dviem ratais ir retai nulipa nuo asfalto, nors daliai pirkėjų pravažumas yra aktualus dėl gyvenamosios vietos, darbo ar pomėgių. Kaip jiems išsirinkti automobilį, kuris būtų visureigis ne kabutėse, o išties galėtų nuvežti ten, kur reikia?

Geras rodiklis yra „Lietuvos metų automobilio“ rinkimai ir juose atliekami bandymai. Visureigiai testuojami įvairiomis sąlygomis, jiems net tenka kopti į vienintelės Lietuvoje slidinėjimo arenos po stogu Druskininkuose viršų. Šis testas, kaip juokauja jį atliekantys vairuotojai, atskiria tikrus keturiais ratais varomus visureigius nuo tų, kurie jais tik apsimeta.

Naudojamos skirtingos padėtys

„Snow Arenos“ bandymuose automobiliai į viršų kilo iš trijų statumo padėčių. Daugelis iš 15 keturiais ratais varomų modelių nesunkiai susitvarkė su pirmomis dviem, tačiau trečioje, pačioje stačiausioje, kilo problemų.

Kai kurių visureigių 4WD sistemos veikė ne itin tiksliai – priekiniams ratams buksuojant, galia nebuvo  perduodama į galinius. Kai kuriems – „Ford Ranger Raptor“ ir „Jeep Wrangler“ – kilo problemų dėl padangų. Beveik visi rinkimuose dalyvaujantys modeliai yra su „Continental“ žieminėmis padangomis, o šie du – specialiai bekelei skirtomis, kurios ant sniego ir ledo mišinio dirba prasčiau nei standartinės žieminės. Nėra abejonių, kad šiems rėminės konstrukcijos visureigiams, jei turėtų geras padangas, problemų kilti į kalną nebūtų.

Automobilius bandžiusiems komisijos nariams teigiamą įspūdį paliko ir pigiausi rinkimų visureigiai – „Suzuki Vitara“ bei „SsangYong Korando“. Abiejų keturių varančių ratų sistemos veikia tiksliai – vos prabuksavus priekiniams, akimirksniu įsijungia galiniai ir automobiliai šauna aukštyn.

Daugelio automobilių 4WD sistemos veikia būtent tokiu principu – įprastai jie yra varomi dviem ratais, tačiau priekiniams praslydus, įsijungia galiniai. Kaip greitai įvyksta šis procesas ir ar apskritai jis įvyksta, nulemia ir visureigio praktiškumą prastuose keliuose. Pravažumą dar didina galimybė blokuoti diferencialą ar specialūs pravažumo režimai kaip „Snow“ ar „Sand“, optimizuojantys diferencialų darbą.

Šioje srityje išsiskiria „Suzuki“ modeliai, kuriuose naudojama „AllGrip“ sistema skiriasi nuo daugelio kitų gamintojų. Ji nėra nauja, tačiau itin patikima ir tiksli. Japonijoje suprojektuotos sistemos hidraulinėje sankaboje, įmontuotoje prieš galinį diferencialą, naudojama didelio klampumo silikoninė alyva. Kai priekinių ir galinių ratų sukimosi greitis pradeda skirtis, t. y. vienas priekinis pradeda buksuoti, ratų prasisukimas įkaitina skystį ir šis išsiplečia. Dėl to uždaroje sistemoje slėgis pakyla ir išsiplėtusi alyva aktyvuoja daugiadiskę sankabą, kuri perduoda sukimo momentą į galinius ratus. Tai gal skamba gana sudėtingai, tačiau realybėje procesas vyksta akimirksniu – „AllGrip“ sistemą turintys modeliai įvairiomis sąlygomis užtikrina ir dviem ratais varomo automobilio ekonomiškumą, ir keturiais – pravažumą.

Tikrų visureigių reikia ne visiems

„Lietuvos metų automobilio 2020“ rinkimų komisijos konsultantu dirbo Merkys Saukevičius, 2019 m. Lietuvos bekelės lenktynių (angl. rally-raid) čempionas. Jis pabrėžė, jog tarp visų 38 rinkimuose dalyvaujančių automobilių tėra tik 2 tikri visureigiai, jau minėti „Ford“ bei „Jeep“. Praėjusiuose rinkimuose toks tebuvo vienas – „Suzuki Jimny“.

Daugelis 40 tūkst. Eur ir daugiau kainuojančių keturiais ratais varomų automobilių vargu ar kada apskritai nuvažiuos nuo asfalto, o pigesniųjų vairuotojai bekelėje elgtis turėtų atsargiai ir nevažiuoti visiškai nežinomomis vietovėmis. Kita vertus, šiuolaikinio aktyvaus žmogaus poreikius būtent tokie automobiliai kaip „Suzuki Vitara“ geriausiai ir patenkina, leidžia suderinti kompaktiško modelio ekonomiškumą ir nedidelio visureigio praktiškumą.

Tik patikrinti kai kurias sistemas dažnas klientas neturi galimybių. Daugeliui automobilio pirkėjų sunku įvertinti ne tik norimo modelio pravažumą, bet ir saugumą – realų stabdymo kelią, autonominio stabdymo sistemas. Netgi įsibėgėjimą: kaip suskaičiuoti, ar gamintojo pateikti duomenys yra tikslūs? Čia vėlgi gelbsti, pavyzdžiui, tie patys „Lietuvos metų automobilio 2020“ rinkimai, kuriuose buvo bandomi automobilių stabdymo, įsibėgėjimo laikas, autonominio stabdymo sistemos.

„Buvo daug technologiškai pažangesnių ir kelis kartus brangesnių automobilių, kurie neužfiksavo kliūties ar stabdė ne visiškai sustodami. Tačiau vieni pigiausių SUV automobilių „Korando“ bei „Vitara“ nustebino – nė neprisilietus prie nustatymų, jie anksti perspėjo apie artėjančią kliūtį ir tvarkingai sustabdė, palikdami saugų atstumą“, – pasakojo rinkimų komisijos narys Egidijus Babelis, kartu su Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkais testavęs autonominio stabdymo sistemas.

Žurnalistas teigė, jog iš visų bandytų automobilių tinkamai prieš kliūtį sustojo tik trečdalis – likę arba pristabdė, tačiau sustoti nespėjo, arba nestabdė apskritai. Bandomojo važiavimo metu tokių savybių patikrinti neįmanoma, tad renkantis automobilį specialistai siūlo paieškoti panašių testų informacijos internete.

Kas lemia, kad dideli visureigiai – saugesni už mažus?

Su teiginiu „Didesni automobiliai yra saugesni už mažesnius“ sutiktų bene visi vairuotojai. Kiekvienam aišku, kad daugiau sveriantis modelis kaktomušoje atsilaikys geriau už lengvesnį, tačiau saugumą nulemia ne tik fizikos dėsniai. Erdvių visureigių įranga yra ne mažiau svarbi.

Išskirtinis stabdymo testas

„Lietuvos metų automobilio 2020“ rinkimuose kasmet atliekama daug įvairių bandymų ir vienas iš jų – stabdymo testas. Į kiekvieną rinkimuose dalyvaujantį automobilį Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai sumontuoja specialią daugybę parametrų fiksuojančią įrangą, o tuomet juo kelis kartus įsibėgėjama iki apytiksliai 100 km/val. greičio bei stabdoma iki nulio. Įranga užfiksuoja pradinį greitį, stabdymo kelią, lėtėjimo pagreitį ir daugybę kitų parametrų.

Pagrindinis stabdymo efektyvumą tokiuose rinkimuose apibrėžiantis dalykas yra lėtėjimo pagreitis, mat stabdymo kelią tiksliai išmatuoti yra pernelyg sudėtinga – kiekvieno bandymo metu su kiekvienu automobiliu reikėtų pasiekti tokį patį greitį ir tokia pačia jėga iškart spausti stabdį. Todėl matuojamas lėtėjimo pagreitis, arba kaip sparčiai automobilis mažina važiavimo greitį.

„Automobilių gamintojai pateikia įsibėgėjimo rodiklius, sumontuotą saugumo įrangą, tačiau retas kuris nurodo stabdymo efektyvumą. Tai yra vienas svarbiausių automobilio parametrų, tad siekdami dar padidinti rinkimų objektyvumą, prieš kelerius metus nusprendėme išmatuoti kiekvieno dalyvio stabdymo efektyvumą. Juolab kad jau daugelį metų visi rinkimuose dalyvaujantys automobiliai turi vieno gamintojo padangas, tad testus galime atlikti identiškomis sąlygomis“, – teigia su 37 rinkimuose dalyvavusiais automobiliais po kelis įsibėgėjimo ir stabdymo testus atlikęs vienas iš „Metų automobilio 2020“ komisijos narių Renaldas Gabartas.

Ne pirmus metus atliekamame bandyme žurnalistą stebina visureigiai – dideli ir sunkūs automobiliai įprastai lėtėja efektyviausiai. Daugiau nei dvi tonas sveriančio itin erdvaus „Mercedes-Benz GLE 400d 4MATIC“ lėtėjimo pagreitis išvedus visų stabdymų vidurkį buvo 9,77 m/s2, o viename bandyme netgi viršijo 10 m/s2, tai yra daugiau nei laisvojo kritimo pagreitis. Šį procesą galima palyginti su ekstremaliu sportu – iššokusį iš lėktuvo parašiutininką veikia 9,8 m/s2 laisvojo kritimo pagreitis. Maksimaliai stabdančio „Mercedes-Benz GLE“ keleivius veikia beveik tokia pati jėga.

Toks rezultatas pasiekiamas dėl didelio padangų ploto – „Mercedes-Benz GLE“ standartiškai montuojamos 275/50 R20 matmenų padangos. Tik jos užtikrina automobilio sukibimą su asfaltu, tad natūralu – kuo daugiau sukibimo ploto, tuo stabdymas (ar greitėjimas) yra efektyvesnis.

Daugiau saugumo įrangos

Erdvesniuose Premium segmento automobiliuose įrangos dažniausiai būna daugiau nei ekonominės klasės modeliuose. Tai lemia trečią aspektą, kodėl didesni automobiliai yra saugesni už mažesnius – juose tiesiog daugiau saugumo įrangos.

Ji įprastai dalijama į dvi dalis – aktyvaus ir pasyvaus saugumo. Ir abiejose Premium automobiliai yra laipteliu aukščiau. „Mercedes-Benz GLE“ modelyje priekinės sėdynės gali būti ne tik šildomos, bet ir ventiliuojamos, o salone – keturios klimato kontrolės zonos. Tai reiškia, jog keturi automobilio keleiviai gali nusistatyti skirtingą savo aplinkos temperatūrą ir važiuoti komfortiškai, o vairuotojas bei šalia jo esantis keleivis dar ir pačią sėdynę šildyti ar ventiliuoti. Tokie dalykai kaip aukščiausios klasės garso izoliacija, kokybiška garso aparatūra ar itin patogios sėdynės taip pat prisideda prie vairuotojo būsenos – net ir ilgoje kelionėje jis išlieka nepavargęs.

Vairavimo asistentai svarbūs tiek kasdienėse išvykose mieste, tiek ilgose kelionėse. Efektyvus jų veikimas yra itin svarbus, tačiau didžiulės įtakos vairuotojo komfortui turi ir galimybė keisti asistentų nustatymus. Pavyzdžiui, „Mercedes-Benz“ modeliuose galima pasirinkti vieną iš trijų „Brake Assist System Plus“ veikimo būdų – pagal pasirinkimą autonominio stabdymo sistema apie kelyje atsiradusią kliūtį įspėja anksti, vidutiniškai arba vėliau. Vairuotojas pagal savo poreikius gali keisti daugelio sistemų nustatymus ir sureguliuoti jas taip, kad jos veiktų efektyviai, tačiau nepastebimai.

Analogiškai reguliuojami yra ir kiti asistentai – aklosios zonos stebėjimo sistema, vairo kontrolė krypstant iš eismo juostos. Jau standartinėje Premium automobilių įrangoje tokių sistemų yra ne viena, tad plačios galimybės konfigūruoti jų veikimą yra kone privalomas atributas, užtikrinantis vairuotojo dėmesingumą ir komfortą.