Automobilio mokesčio grėsmės ir nauda

Lietuvoje vėl buvo garsiai prabilta apie galimą automobilio mokestį. Tik šįkart kalbos virto realiais darbais – paruoštais pasiūlymais, kurie rudenį bus koreguojami ir tvirtinami arba atmetami Seime. Juose numatyta naujų mokesčių ir lengvatų. Kokią įtaką jie turės naujų automobilių pirkėjams?

Elektromobilių ir įkraunamų („plug-in“) hibridų pirkėjams įtaka akivaizdi ir labai nemenka. Ekologiškų transporto priemonių pirkėjams numatyta PVM lengvata 2021-2027 metais – tam bus skirta 20 mln. Eur. Suma atrodo didelė, tačiau realiai jos užtektų kiek daugiau nei 3 tūkstančiams vidutinės klasės elektromobilio „Nissan LEAF“ pirkėjų. Per 6 metus tai ne itin didelis skaičius. Turint galvoje, kad ta lengvata galios ir „plug-in“ tipo hibridams, kuriems priklauso ne tik vidutinės klasės hečbekai „Toyota Prius Plug-in“ ar „Hyundai IONIQ Plug-in“, bet ir prabangūs per 100 tūkst. Eur kainuojantys „Porsche Panamera Hybrid“ ar „Audi Q7 e-tron“, bendras naudos gavėjų skaičius bus mažesnis nei 3 tūkst.

Apskritai PVM lengvata nėra socialiai  teisinga. Jos esmė – kuo brangesnį automobilį perki, tuo didesnę nuolaidą gauni. Tai ne pats geriausias būdas automobilių parko ekologijai ir atsinaujinimui skatinti.

Vyriausybės pateiktuose pasiūlymuose yra savotiška „Cash for clunkers“ lietuviška versija. Siūloma priduodant senesnį nei 10 metų automobilį į laužyną gauti nuolaidą ne senesniam nei 6 metai modeliui, kuris nėra varomas dyzelinu. Šiam procesui 6 metams planuojama skirti net 40 mln. Eur. Tai ženkli suma, tačiau visiškai neaišku, kokia suma bus skiriama atiduodant perdirbti vieną automobilį. Jeigu tai bus keli šimtai eurų, į laužyną priduoti apsimokės ir taip nevažiuojančius automobilius, o jeigu keli tūkstančiai – tų nevažiuojančių transporto priemonių savininkai galės neblogai pasipelnyti. Jeigu suma bus kintama, lieka neaiškūs jos skyrimo kriterijai.

Apibendrinant, „Cash for clunkers“ įsigaliojimo laukti turbūt neverta, tačiau PVM lengvatos – taip. Jeigu ji bus patvirtinta nuo 2021 m., 2019-2020 m. naujų elektromobilių ir „plug-in“ hibridų pardavimai Lietuvoje bus beveik nuliniai, o didžioji dalis lengvatos sumos greičiausiai bus išnaudota jau pirmaisiais jos metais.